Projekt „Młodzi nadzieja Konopisk”
„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów
klas I - III szkół podstawowych Gminy Konopiska”
Projekt „Młodzi nadzieja Konopisk” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w okresie od 01.07.2012 do 31.08.2013
Projekt skierowany jest do uczniów klas I-III ze Szkół Podstawowych znajdujących się na terenie Gminy Konopiska:
- Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Jana Kochanowskiego w Aleksandrii
- Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Mikołaja Kopernika w Hutkach
- Zespół Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Konopiskach
- Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Jana Pawła II w Kopalni
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łaźcu
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Jamkach-Korzonku
- Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Rększowicach
Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I-III w 100% szkół podstawowych funkcjonujących w gminie Konopiska.
Uczestnikami projektów systemowych są uczniowie i uczennice klas I – III szkół podstawowych. Indywidualizacja procesu nauczania dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym w szczególności:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- mających trudności w nawiązaniu relacji interpersonalnych,
- mających trudności w opanowaniu wymagań edukacyjnych.
Cele szczegółowe to:
- poprawa umiejętności czytania, pisania i matematycznych,
- zmniejszenie zaburzeń rozwoju mowy i zaburzeń w komunikacji społecznej,
- zniwelowanie wad postawy,
- poprawa rozwoju psychospołecznego uczniów niepełnosprawnych,
- zwiększenie możliwości rozwoju zainteresowań uczniów szczególnie uzdolnionych.
Projekt obejmuje następujące formy wsparcia:
Zajęcia dodatkowe, będące kontynuacją bądź uzupełnieniem indywidualizacji pracy z
uczniem w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego, w zależności od rozpoznanych potrzeb uczniów klas I – III szkół podstawowych:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji,
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
- gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych,
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych: zajęcia artystyczne, zajęcia w dziedzinie matematyki, przyrody, zajęcia językowe.
Zajęcia w poszczególnych szkołach spowodują:
- zwiększenie jakości oferty edukacyjnej szkół dzięki możliwości dostosowania jej do indywidualnych potrzeb i oczekiwań uczniów,
- uczniowie będą mogli poznać swoje możliwości, zainteresowania i uzdolnienia,
- uczniowie poprawią rozwój mowy i zaburzenia w komunikacji społecznej, a także umiejętności czytania, pisania i matematyczne,
- zwiększenie dostępności wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej
dzieciom, w szczególności dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- zniwelowanie wad postawy,
- doposażenie bazy dydaktycznej wszystkich szkół w materiały dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt,
- nawiązanie ścisłej współpracy z rodzicami dzieci, które zostaną objęte wsparciem.
Zaplanowane w projekcie działania ukierunkowane są na wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia, począwszy od edukacji wczesnoszkolnej.
Agnieszka Kotarska
Koordynator projektu